به گزارش تارنمای حدیث سرو، این مرجع تقلید مردمی در تفسیر سوره غافر مبنی بر "صبر كن كه وعده خدا حق است و از گناه خويش آمرزش طلب و هر شامگاه و بامداد به ستايش پروردگارت تسبيح گوى"، به آموزه های این آیه در ابعاد فردی و اجتماعی پرداخت و تصریح نمود "آنچه اين آيه به ديگر مؤمنين و مسلمين تعليم مىدهد در دو بعد فردى و اجتماعى قابل بررسى است. در بعد فردى، آيه داراى دو جهت معنوى و مادى مىباشد.
از جهت معنوى، آرزوى همه ما درك معرفت كامل پروردگار و حصول محبّت تامه او است. براى دستيابى به اين آرزوى گران ناگزير بايد اين سه دستور پروردگار را آويزه گوش خود كنيم؛ صبر يعنى خستهنشدن در طلب، در اين راه گاه حالات خيلى سختى پيش مىآيد كه به ناچار بايد آنها را تحمّل كرد و نااميد نشد. گرفتاريهاى تخيّلى و توهّمى پيچيدهاى رخ مىدهد كه نبايد خستگى به خود راه داد. از خارج عدهاى سعى در ايجاد مانع مىكنند، زنهار بخاطر آنها نبايد در تصميم خود توقف كرد كه «إنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقُّ» قطعاً به آنچه مىخواهى، خواهى رسيد."
آیت الله دستغیب در ادامه افزود "هدف ما اين نيست كه تفرقهافكنى كنيم. آقايان تفرقه مىاندازند. ما هميشه صحبت از وحدت مىكنيم. مىگوييم همه ما بايد رو به خدا برويم. از صبح تا شام بايد فكرمان اين باشد كه چه كنيم تا خدا از ما راضى باشد و بر ما غضب نگيرد. اين معناى وحدت است. اگر همه بر اين روال باشند وحدت شكل مىگيرد. اگر به احكام اسلام عمل شود وحدت ايجاد مىشود و اگر نشود تفرقه پديد مىآيد. وحدت يعنى چسبيدن به قرآن و احكام اسلام. از بالا تا پايين، همه بايد عمل به احكام اسلام كنند. شخص پيامبر اكرم هم مأمور به خواندن نماز و گرفتن روزه و اجتناب از دروغ و خيانت بود. اين الفباى ديانت است. اگر خود پيامبر ذرهاى پايش را پس و پيش مىگذاشت نزد خداوند مسؤول بود. ائمه اطهار و علماى اسلام نيز همينطورند. اين مىشود وحدت. اگر كسى به اين كارها كارى نداشته باشد؛ در امانت خيانت كند؛ دروغ بگويد؛ غيبت كند و همه را هم توجيه كند، تخم تفرقه را مىكارد، ما مردم را به وحدت مىخوانيم."
در بعد اجتماعى
آیت الله دستغیب خطاب به حاکمان جمهوری اسلامی نیز خاطرنشان کرد "تحقّق حقّانيت وعده پروردگار در تاريخ نهضت اسلامى ايران به رهبرى امام و پيروزى انقلاب به منصه ظهور رسيد. پس از پانزده سال مبارزه مردم ايران در تمامى شهرهاى اين كشور سرانجام استقامتشان به بار نشست و پيروزى حاصل گشت. پس از آن همه رو به خدا آوردند و به استغفار از گناهان خويش پرداختند و با آغاز جنگ تحميلى جان خود را در طبق اخلاص گذارده، رو به ميدان جهاد كردند. در آن دوران قاطبه ملت، تسبيحگوى و شكرگذار پروردگار بودند، آن هم مخلصانه، نه از روى تظاهر و رياكارى. خداى تعالى نيز نصرت خود را نصيب فرمود. بنده هرگز نمىخواهم كشورى كه اين همه شهيد و جانباز و آزاده داشته و اين همه فشارها و ضايعات را تحمّل كرده، از آنچه بدست آورده، عقب بنيشند و حكومتى صرفاً دموكراسى بر آن حاكم گردد. ما و دوستان ما هر حرفى مىزنيم از سر دلسوزى است. سخن ما اين است كه مواظب باشيد، آقايان عمّامه به سرها، سپاهيان، كسانى كه خود را بسیجی می دانید، هر كجا هستيد مواظب باشيد، حيف اين انقلاب و اين جمهورى اسلامى است كه بدست نااهلان بيفتد و از بين برود."
وی افزود "از ابتدا مردم به زور رو به اسلام و قرآن نكردند. كسانى كه به اين مسجد مىآيند با وجود آنكه موانع و خطراتى برايشان ايجاد شده و مدام تهديدشان مىكنند، اما بخاطر اينكه قرآن و حرف حق را دوست مىدارند، مىآيند. علاقه به خدا اينگونه است. ما مىگوييم مردم خوبند بايد با محبّت با آنها رفتار شود عمل شما آنها را جذب مىكند، لازم نيست با توپ و تفنگ مردم را بترسانيد اگر عملتان خوب باشد رو به شما مىكنند و دوستتان مىدارند. آنها اسلام و احكام اسلام را دوست مىدارند. ما هرگز راضى نيستيم كه جمهورى اسلامى كه شعار آن استقلال آزادى جمهورى اسلامى بود، از بين برود. ما هرگز راضى نيستيم آمريكا و چين و روسيه و ديگران بيايند. يقيناً دوستان ما هم اينچنينند. ما مىگوييم اين انقلاب از ابتدا بر پايه مردم استوار گشته، مردم را از دست ندهيد. براى از دست ندادن مردم و حفظ كردن آنها بايد حرف و عمل مطابق هم باشد. در اين صورت هم از جهت دنيا تأمين مىشوند و هم از جهت آخرت. دنيايشان تأمين مىشود چون اين كشور سرشار از منابع نفت و گاز و طلاست. وقتى قول و عمل بزرگان مطابق هم باشد، همين ثروتها نصيب مردم مىشود. متخصّصين متعهّد بر سر كار مىآيند. اين همه جوانان مؤمن كه اهل نماز و عبادتند يا آن بسيجيانى كه ناچاراً به بعضى كارها وادارشان مىكنند، چون از قبلىها صدق را ديدند، اينها هم جذب شدند. الان هم منتظر صدقند. ما راضى نيستيم و در عمل هم نشان داديم كه راضى نيستيم كه اين دسته با آن دسته به جان هم بيفتند. هر دو گروه تابع امام زمان . اينها آنها را بزنند و آنها اينها را. اين يكى آن يكى را مرتد و كافر بداند و آن يكى اين يكى را."
آیت الله دستغیب پیرامون حملاتی که چند سال اخیر توسط ماموران و نهادهای حکومتی به مسجد محل تدریس وی و دفتر وی صورت گرفت نیز گفت: "اما شما آقاى قپهدار به بنده نگو بيا و تابع شو. بنده وقتى مىبينم خلاف شرع انجام مىشود و احكام اسلام جارى نمىشود نمىتوانم تابع شما شوم. به هر حال كتابها را مختصرى بررسى كردهايم و كمى با احكام اسلام آشناييم. كار شما درست نيست. من نمىگويم تابع من شويد. نصيحتتان مىكنم تابع قرآن و سنّت شويد تابع فقهاى عدول شويد، فقهاى بزرگى كه عمر خود را صرف قرآن و سنّت كردهاند و در بين مردم پذيرفته شدهاند. ما بر آنچه مىفهميم استقامت مىكنيم اما هرگز راضى نيستيم و نمىخواهيم اغتشاش ايجاد شود اما چه كسى اغتشاش كرده آيا ما كردهايم؟ شما در اين مسجد نشان داديد. مگر همهتان آماده نشديد كه جمعيت دو سه هزار نفرى داخل مسجد را مصدوم و پراكنده كنيد خدا خواست كه دوستان ما با آرامش مسجد را ترك كردند و شما آمديد و حصار كشيديد و چند روزى هم مسجد را پلمپ كرديد و بعد هم ديديد فايدهاى ندارد خودتان حصارها را برداشتيد. اما بدى آن براى خودتان ماند. ما بنا نداريم خون كسى ريخته شود، كسى اذيّت شود.
روز قدس هم باز آمديد و گفتيد: آمديم كه بمانيم و نمىخواهيم برويم. خودتان از بالا تير انداختيد، شيشهها را شكستيد. بچههاى ما چكار بايد مىكردند؟ اگر كسى قصد جان شما را كرد شما چكار مىكنيد؟ آيا از خودتان دفاع نمىكنيد؟ اگر بتوانيد چوبى هم به پايش مىزنيد. آيا بعد بايد به شما بگويد چرا نگذاشتى من بكشمت؟ شما مىخواستيد اين بندگان خدا را بكشيد و حالا آمديد مىگوييد چرا نگذاشتيد؟"
وی در انتها خاطرنشان کرد: "بين خود و خدا ما هيچ ترسى نداريم. يك جايى داريم كه مال خداست همو كه داده، هر وقت خواست پس مىگيرد. دست اين و آن نيست كه او بتواند بگيرد يا نگيرد. جان همه دست خداست."

هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر