۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۰, سه‌شنبه

لازم نيست با توپ و تفنگ مردم را بترسانيد اگر عملتان خوب باشد، آنها رو به شما مى‏كنند


آیت الله دستغیب در تفسیر یکی از آیات قرآن پیرامون "وعدۀ خداوند پیرامون صبر"، خطاب به حاکمان جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد "ما مى‏گوييم مردم خوبند بايد با محبّت با آنها رفتار شود عمل شما آنها را جذب مى‏كند، لازم نيست با توپ و تفنگ مردم را بترسانيد اگر عملتان خوب باشد رو به شما مى‏كنند و دوستتان مى‏دارند."

به گزارش تارنمای حدیث سرو، این مرجع تقلید مردمی در تفسیر سوره غافر مبنی بر "صبر كن كه وعده خدا حق است و از گناه خويش آمرزش طلب و هر شامگاه و بامداد به ستايش پروردگارت تسبيح گوى"، به آموزه های این آیه در ابعاد فردی و اجتماعی پرداخت و تصریح نمود "آنچه اين آيه به ديگر مؤمنين و مسلمين تعليم مى‏دهد در دو بعد فردى و اجتماعى قابل بررسى است. در بعد فردى، آيه داراى دو جهت معنوى و مادى مى‏باشد.
از جهت معنوى، آرزوى همه ما درك معرفت كامل پروردگار و حصول محبّت تامه او است. براى دستيابى به اين آرزوى گران ناگزير بايد اين سه دستور پروردگار را آويزه گوش خود كنيم؛ صبر يعنى خسته‏نشدن در طلب، در اين راه گاه حالات خيلى سختى پيش مى‏آيد كه به ناچار بايد آنها را تحمّل كرد و نااميد نشد. گرفتاريهاى تخيّلى و توهّمى پيچيده‏اى رخ مى‏دهد كه نبايد خستگى به خود راه داد. از خارج عده‏اى سعى در ايجاد مانع مى‏كنند، زنهار بخاطر آنها نبايد در تصميم خود توقف كرد كه «إنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقُّ» قطعاً به آنچه مى‏خواهى، خواهى رسيد."

آیت الله دستغیب در ادامه افزود "هدف ما اين نيست كه تفرقه‏افكنى كنيم. آقايان تفرقه مى‏اندازند. ما هميشه صحبت از وحدت مى‏كنيم. مى‏گوييم همه ما بايد رو به خدا برويم. از صبح تا شام بايد فكرمان اين باشد كه چه كنيم تا خدا از ما راضى باشد و بر ما غضب نگيرد. اين معناى وحدت است. اگر همه بر اين روال باشند وحدت شكل مى‏گيرد. اگر به احكام اسلام عمل شود وحدت ايجاد مى‏شود و اگر نشود تفرقه پديد مى‏آيد. وحدت يعنى چسبيدن به قرآن و احكام اسلام. از بالا تا پايين، همه بايد عمل به احكام اسلام كنند. شخص پيامبر اكرم‏ هم مأمور به خواندن نماز و گرفتن روزه و اجتناب از دروغ و خيانت بود. اين الفباى ديانت است. اگر خود پيامبر ذره‏اى پايش را پس و پيش مى‏گذاشت نزد خداوند مسؤول بود. ائمه اطهار و علماى اسلام نيز همينطورند. اين مى‏شود وحدت. اگر كسى به اين كارها كارى نداشته باشد؛ در امانت خيانت كند؛ دروغ بگويد؛ غيبت كند و همه را هم توجيه كند، تخم تفرقه را مى‏كارد، ما مردم را به وحدت مى‏خوانيم."

در بعد اجتماعى‏
آیت الله دستغیب خطاب به حاکمان جمهوری اسلامی نیز خاطرنشان کرد "تحقّق حقّانيت وعده پروردگار در تاريخ نهضت اسلامى ايران به رهبرى امام و پيروزى انقلاب به منصه ظهور رسيد. پس از پانزده سال مبارزه مردم ايران در تمامى شهرهاى اين كشور سرانجام استقامتشان به بار نشست و پيروزى حاصل گشت. پس از آن همه رو به خدا آوردند و به استغفار از گناهان خويش پرداختند و با آغاز جنگ تحميلى جان خود را در طبق اخلاص گذارده، رو به ميدان جهاد كردند. در آن دوران قاطبه ملت، تسبيح‏گوى و شكرگذار پروردگار بودند، آن هم مخلصانه، نه از روى تظاهر و رياكارى. خداى تعالى نيز نصرت خود را نصيب فرمود. بنده هرگز نمى‏خواهم كشورى كه اين همه شهيد و جانباز و آزاده داشته و اين همه فشارها و ضايعات را تحمّل كرده، از آنچه بدست آورده، عقب بنيشند و حكومتى صرفاً دموكراسى بر آن حاكم گردد. ما و دوستان ما هر حرفى مى‏زنيم از سر دلسوزى است. سخن ما اين است كه مواظب باشيد، آقايان عمّامه به سرها، سپاهيان، كسانى كه خود را بسیجی می دانید، هر كجا هستيد مواظب باشيد، حيف اين انقلاب و اين جمهورى اسلامى است كه بدست نااهلان بيفتد و از بين برود."

وی افزود "از ابتدا مردم به زور رو به اسلام و قرآن نكردند. كسانى كه به اين مسجد مى‏آيند با وجود آنكه موانع و خطراتى برايشان ايجاد شده و مدام تهديدشان مى‏كنند، اما بخاطر اينكه قرآن و حرف حق را دوست مى‏دارند، مى‏آيند. علاقه به خدا اينگونه است. ما مى‏گوييم مردم خوبند بايد با محبّت با آنها رفتار شود عمل شما آنها را جذب مى‏كند، لازم نيست با توپ و تفنگ مردم را بترسانيد اگر عملتان خوب باشد رو به شما مى‏كنند و دوستتان مى‏دارند. آنها اسلام و احكام اسلام را دوست مى‏دارند. ما هرگز راضى نيستيم كه جمهورى اسلامى كه شعار آن استقلال آزادى جمهورى اسلامى بود، از بين برود. ما هرگز راضى نيستيم آمريكا و چين و روسيه و ديگران بيايند. يقيناً دوستان ما هم اينچنينند. ما مى‏گوييم اين انقلاب از ابتدا بر پايه مردم استوار گشته، مردم را از دست ندهيد. براى از دست ندادن مردم و حفظ كردن آنها بايد حرف و عمل مطابق هم باشد. در اين صورت هم از جهت دنيا تأمين مى‏شوند و هم از جهت آخرت. دنيايشان تأمين مى‏شود چون اين كشور سرشار از منابع نفت و گاز و طلاست. وقتى قول و عمل بزرگان مطابق هم باشد، همين ثروتها نصيب مردم مى‏شود. متخصّصين متعهّد بر سر كار مى‏آيند. اين همه جوانان مؤمن كه اهل نماز و عبادتند يا آن بسيجيانى كه ناچاراً به بعضى كارها وادارشان مى‏كنند، چون از قبلى‏ها صدق را ديدند، اينها هم جذب شدند. الان هم منتظر صدقند. ما راضى نيستيم و در عمل هم نشان داديم كه راضى نيستيم كه اين دسته با آن دسته به جان هم بيفتند. هر دو گروه تابع امام زمان . اينها آنها را بزنند و آنها اينها را. اين يكى آن يكى را مرتد و كافر بداند و آن يكى اين يكى را."

آیت الله دستغیب پیرامون حملاتی که چند سال اخیر توسط ماموران و نهادهای حکومتی به مسجد محل تدریس وی و دفتر وی صورت گرفت نیز گفت: "اما شما آقاى قپه‏دار به بنده نگو بيا و تابع شو. بنده وقتى مى‏بينم خلاف شرع انجام مى‏شود و احكام اسلام جارى نمى‏شود نمى‏توانم تابع شما شوم. به هر حال كتابها را مختصرى بررسى كرده‏ايم و كمى با احكام اسلام آشناييم. كار شما درست نيست. من نمى‏گويم تابع من شويد. نصيحتتان مى‏كنم تابع قرآن و سنّت شويد تابع فقهاى عدول شويد، فقهاى بزرگى كه عمر خود را صرف قرآن و سنّت كرده‏اند و در بين مردم پذيرفته شده‏اند. ما بر آنچه مى‏فهميم استقامت مى‏كنيم اما هرگز راضى نيستيم و نمى‏خواهيم اغتشاش ايجاد شود اما چه كسى اغتشاش كرده آيا ما كرده‏ايم؟ شما در اين مسجد نشان داديد. مگر همه‏تان آماده نشديد كه جمعيت دو سه هزار نفرى داخل مسجد را مصدوم و پراكنده كنيد خدا خواست كه دوستان ما با آرامش مسجد را ترك كردند و شما آمديد و حصار كشيديد و چند روزى هم مسجد را پلمپ كرديد و بعد هم ديديد فايده‏اى ندارد خودتان حصارها را برداشتيد. اما بدى آن براى خودتان ماند. ما بنا نداريم خون كسى ريخته شود، كسى اذيّت شود.

روز قدس هم باز آمديد و گفتيد: آمديم كه بمانيم و نمى‏خواهيم برويم. خودتان از بالا تير انداختيد، شيشه‏ها را شكستيد. بچه‏هاى ما چكار بايد مى‏كردند؟ اگر كسى قصد جان شما را كرد شما چكار مى‏كنيد؟ آيا از خودتان دفاع نمى‏كنيد؟ اگر بتوانيد چوبى هم به پايش مى‏زنيد. آيا بعد بايد به شما بگويد چرا نگذاشتى من بكشمت؟ شما مى‏خواستيد اين بندگان خدا را بكشيد و حالا آمديد مى‏گوييد چرا نگذاشتيد؟"

وی در انتها خاطرنشان کرد: "بين خود و خدا ما هيچ ترسى نداريم. يك جايى داريم كه مال خداست همو كه داده، هر وقت خواست پس مى‏گيرد. دست اين و آن نيست كه او بتواند بگيرد يا نگيرد. جان همه دست خداست."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر